Nedávno mi jedna známá vyprávěla, že zná dámu, motoristku, která „bytostně nemá ráda na silnici cyklisty“! Při předjíždění cyklisty autem nikdy neopomene podotknout: „A teď otevřete dveře u spolujezdce.“ Není třeba se ušklebovat nad postojem oné zmíněné paní, snad jen dosud nepoznala krásu cyklistiky.
Výsledky posledních průzkumu ukázaly, že pouze 55 % držitelů řidičských oprávnění je zároveň cyklistou. Jinak řečeno, ne každý motorista se dokáže vžít do role cyklisty.
V červnu v Senátu proběhlo jednání o novele zákona o provozu na pozemních komunikacích a veřejnost tuto diskusi s napětím sledovala. Jedním z témat byla otázka, jaká je bezpečná boční vzdálenost při předjíždění cyklisty motorovým vozidlem? Je to 1 m, či 1,5m? Roli jistě hraje i rychlost vozidla.
Poukazoval jsem na fakt, že v našem okrese jsou na mnoha místech úzké komunikace. Vzniknou situace, kdy budeme předjíždět cyklistu velice obtížně, neb jede-li cyklista 1m od krajnice, a bude předjížděn osobním automobilem, zasahuje levý bok auta 4,9m od krajnice, v případě předjíždění nákladního automobilu je to 5,9m.
Ze statistik vyplývá, že za posledních 10 let bylo evidováno 307 nehod při předjíždění cyklisty bez dostatečného bočního odstupu. A Policií ČR bylo vyšetřováno pro nedodržení odstupové vzdálenosti mezi cyklistou a motorovým vozidlem 44 případů. Pozor, z toho 32 případů byl cyklista bez helmy! Z uvedeného jasně vyplývá, že obě strany mají co dohánět.
Ukotvit přesnou bezpečnou vzdálenost při předjíždění cyklisty v zákoně nepovažuji za vhodně zvolenou ochranu cyklistů, ani motoristů.
Vhodnějším řešením navrhuji věnovat se výstavbě kvalitní infrastruktury a hlavně, zaměřit pozornost na vzdělávání veřejnosti, práci s dětmi ve školách a školkách. K řidičům motorových vozidel je možná cesta, kromě autoškoly, osvětou přes média.
Cyklistiku mám rád! Nezapomínám na bezpečnou jízdu, helmu a ostatní nutné vybavení cyklisty.
Respektujme se navzájem a buďme k sobě na silnicích ohleduplní